mr990 - 2011-01-21 22:58:52

1. Wstępniak
2. Rady na dobry początek
3. PvE
4. PvP
5. FAQ
6. Zakończenie

---

1. Wstępniak

Każda klasa ma pewną alternatywę. Od narodzin World of Warcraft Paladyn był najbardziej przydatny jako Healer, ewentualnie jako Tanker gdyż drzewko Retribution nie było na tyle dobre by było dopuszczone gdziekolwiek. Obecnie ten "prawdziwy" Paladyn znany nam z poprzednich części Warcrafta zaczyna powoli wstawać z ziemi, w którą niegdyś został wdeptywany i zajmuje coraz większe rankingi na arenach, coraz częściej sie go widzi jako nr.1 w battlegrounds i coraz częściej możemy zobaczyć naszych Wojowników Światła w raidach. Paladyn to niesamowita klasa, gdy nie zważamy na opinię innych ludzi- możemy spędzić z naszą postacią dużo wspaniałych chwil.

2. Rady na dobry początek

Najgorsze co może spotkać Paladyna to nieodpowiedni gracz. Czemu tak mówię? Otóz naprawdę wiele Paladynów to ex-Warriorzy, którzy zaczynając swojego "mini-Uthera" sądzi, że spotka dość podobny styl gry, że spotka Warriora z Healem. Tutaj zazwyczaj nasz przykład w przedziale 60-70 zaczyna rozumieć, że jego nowa postać ma sie nijak do chara, którego niedawno opuścił, więc albo pójdzie na easy mode Holy albo po prostu zrezygnuje z Paladyna i do końca życia będzie ich obrażał jako klasę beznadziejną i będą jego celem nr.1 na wszelkich pvp akcjach. Nasz Paladyn nie jest ofensywną klasą, nie jest też stuprocentowym healerem czy tankiem, my zostaliśmy stworzeni jako prawdziwi Święci Wojownicy, mamy uczestniczyć w walce, przyjmować obrażenia za innych z drużyny jednocześnie od czasu do czasu wspomóc innych healerów, którzy lepiej się w tej roli spisują. Nasze błogosławieństwa, aury i seale zostały nam podarowane w pewnym celu, rozwijanie tej klasy tylko i wyłącznie w jednym kierunku jest po prostu zabijaniem jej potencjału. Podsumowanie:

-Nie jesteś Healerem, nie jesteś Tankiem, nie jesteś DPSem. Jesteś Paladynem i to ma być w Twojej głowie przez cały czas.
-Jeśli jesteś Holy to nie znaczy, że masz unikać walki jak ognia. Masz Plate Armor i tarczę oraz aury, które Ci zagwarantują niesamowicie wielkie survivability. Strzelenie Shocka, Stuna czy Judgementa nie zaboli, wręcz pomoże.
-Jeśli jesteś Retribution to nie znaczy, że "jesteś DPSem i koniec". Masz wspierać swoją drużynę! Ktoś dostanie jakiegoś nieprzyjaznego DoTa- Cleanse. Ktoś jest spowalniany- Blessing of Freedom. Twój kompan umiera- Heal. Masz pomagać swojej drużynie nawet kosztem swojego udziału w walce.
-Przed każdym raidem/akcja pvp zawsze zapewnij całej drużynie błogosławieństwa. Na pvp magicznym klasom Blessing of Wisdom, walczącym Blessing of Might a hybrydom Blessing of King a jeśli go nie masz to zależnie od builda kompana- daj mu BoM lub BoW. Na PvE zagwarantuj klasom, które DPSują obniżenie Threata dzięki Blessing of Salvation.
-Nie poddawaj się, gdyż miejscami może być ciężko

3. PvE

W trakcie lvlowania swojej postaci Retribution jest jednym z najmądrzejszych wyborów gdyż Prot nie sprawdza się w każdej sytuacji a Holy to po prostu katorga. Staraj się brać moby pojedyńczo, zajmie to znacznie szybciej niż wyciąganie ich na "odwal się" byle by sie coś zabiło. Oczywiście Paladyn bez problemu da radę nawet trzem kreaturom naraz, które mają nawet większy LvL, ale zajmuje to dośc długo i zmusza nas do użycia dość ważnych skilli jak Divine Shield lub nawet Lay on Hands jeśli walka jest naprawdę ciężka. Mimo wielu różnic, nasz Wojownik Światła ma podobną wadę jak jego daleki kuzyn Warrior- jest w sporym stopniu zależny od ekwipunku, więc starajmy się regularnie odwiedzać instancję lub Auction House.
Najlepszym buildem do lvlowania jest najzwyczajniejszy "Pure Ret", oto i on:
http://www.wowhead.com/?talent=sxZZVfetGcuiIot
Podczas lvlowania zależy nam na wyciągnięcie jak największego dmga, by questowanie nie zajmowało długo, więc staraj się ubierać w equip z + do str, agi i sta.
Jeśli chodzi o raidy to niestety Retribution potrzebuje troche miłości ze strony Blizzarda. Nasza obecność to jedynie dodatkowa aura/blessing i ewentualnie odświeżanie Judgementów innych Paladynów za pomocą Crusader Strike.
Jeżeli gracz na PvP realmie nie marnuj many, gdyż Paladyn nie jest w stanie odnowić jej tak szybko jak Druid albo Shaman. Jak nie marnować many? Np. nie spamuj Judgementem. Wiem, że to zadaje jakiś dodatkowy dmg, ale jest on na tyle mały, że lepiej poczekać te 6 sekund na recharge Crusader Strike'a albo po prostu bić auto attackiem. Staraj się go używać tylko wtedy gdy nasz cel jest pod wpływem jakiegoś CC.

4. PvP

W przeciwieństwie do PvE- tutaj Retribution jest w miarę mile widziany. Nasza zdolość przetrwania, wspieranie drużyny oraz uczestniczenie w walce naprawdę się przydaje.
Paladyni mogą łatwo zabić swojego przeciwnika. Większość ludzi, którzy są zamknięci w swoich poglądach myślą, że Paladyn nie potrafi wyrządzić dużej krzywdy, więc najzwyczajniej w świecie go lekceważą co daje szansę Paladynowi by wykorzystać ten moment i uderzyć całą siła.

-Battlegrounds-

Tutaj nasz Paladyn jest naprawdę niezły i z odpowiednim uzbrojeniem, taktyką i umiejętnościami przeważnie będziemy lądować w pierwszej trójce. Paladyn nie wiadomo czemu jest celem numer 1 i to on zazwyczaj ginie pierwszy, wykorzystuj teren, element zaskoczenia, w krytycznej sytuacji użyj Divine Shield. Skrzydła, czyli Avenging Wrath działają na przeciwną drużynę jak czerwona płachta na byka zatem dobrze by tutaj ktoś zastąpił Ciebie jako supportera i powspierał troszkę Ciebie. Avenging Wrath w połączeniu z Battlegroundowym buffem- Berserking, Blessing of Might i trinketem na Attack Power może wyrządzić nieprawdopodobny damage (przy sprzyjających kritach możemy powalić przeciwnika nawet 2-3 ciosami). Staraj sie używać tego skilla gdzieś w ukryciu, dokładnie się zbuffuj i dopiero wkrocz do walki, gdyż efekt odpalanych skrzydeł rzuca się dość w oczy i zostaniesz zdjęty natychmiastowo. Ważne jest byś podczas Warsong Gulch miał w zanadrzu tarczę, która zwiększy Twój armor znacznie w górę, bardzo się przydaje gdy niesiesz flagę.

-Areny-

Wypadamy dość przeciętnie, głównie na arenach górują Holy, ale Blizz z patcha na patch ulepsza Paladyna w tym trybie. W 2 vs 2 starajmy się dobrać kogoś kto zadaje dość duży damage a jednocześnie ma dobre CC (Crowd Control) najlepszym wyborem jest Mag/Rogue lub ostatecznie Warlock. Nie jesteśmy Warriorami, bez healera dajemy sobie lepiej radę niż oni, ale z healerem to oni górują, więc raczej nie bierz ze sobą postaci Resto/Holy, ewentualnie możesz wziąć drugiego Retri Pala albo Ench Shamana. W 3 vs 3 Retribution odnalazł swoje miejsce i ten team jest obecnie najbardziej popularny- Retribution Paladin, Arms Warrior i Restoration Druid. Tym teamem bez problemu można zajść powyżej 2k ratingu. W 5 vs 5 nie mamy konkretnego, dobrego teamu, lecz Paladyn w masowych walkach spisuje się znacznie lepiej niż w małych i zamkniętych, więc też powinieneś tutaj dać radę.

-Pojedynki-

Vs. Warrior: Dobry Warrior potrafi nam zaleźć za skórę, potrzebujemy odpowiedniej taktyki na niego. Walka się rozpoczyna, Ty na samym wstępie musisz mu dać Judgementa (może to być np. Judgement of Crusader, który zwiększy Twój Holy dmg i Crit rate o 3%), zanim to zrobisz to prawdopodobnie użyje już Charge. Następnie dostaniesz Harmstringa, który Cie spowolni. Po tym, jeśli zobaczysz, że Wojownik zaczyna się powoli oddalać to znaczy, że będzie chciał Cię interceptować, nie pozwól mu na to, wrzuć na siebie Blessing of Freedom i bądź zawsze blisko niego. W trakcie Mortal Strike'a nie kłopocz się z leczeniem, gdyż Warrior Ci odbierze w 2 sekundy tyle dmga za ile Ty się uleczyłeś a mana będzie stracona bezpowrotnie. Gdy znów będzie chciał odejść by strzelić intercepta walnij mu Repentance i zacznij "udawać", że się leczysz używając rank 1 Holy Light, wtedy najprawdopodobniej Warrior użyje Trinketa i zacznie nas bić. W tym momencie rzucasz w jego stronę Hammer of Justice i masz w tym momencie dwie drogi- 1. Użyć Avenging Wrath, BoMa itp i ryzykować, 2. Uleczyć się najwyższym rankiem Holy Light i walczyć dalej. Wybierając nr. 1 nie odstawaj go na krok i nie przejmuj się maną, masz wpaść w totalny berserk i widziec przed oczami tylko jego śmierć (ryzykowne, ale czasem skutkuje). Wybierając 2 powtarzaj wszystko co było na początku, jeśli mamy już mało HP używamy Divine Shield, leczymy się raz i przerywamy warriorowi bandażowanie (to zazwyczaj robią gdy paladyn w bąblu się healuje). Na sam koniec strzel Hammer of Wrath by skończyć w stylu.

Vs. Warlock: Będzie ciężko, ale możemy dac mu radę. Pojedynek się zaczyna, pierwsze co robi to prawdopodobnie rzuca na nas Death Coil. W porządku, nie panikuj- Warlocki rzucają najpierw jego by ktoś użył Trinketa a zaraz po nim rzucają prawdziwego feara. Tak więc przeczekaj te kilka sekund aż Death Coil minie a gdy castnie Feara- Ty sie uwolnij z niego za pomocą trinketa. Wtedy rzucamy Repentance na Locka i zajmujemy się jego demonem. Jeśli jesteśmy pewni siebie- zaczynamy go nukować wszystkim co mamy (Tak, exorcismem też). Jeśli jednak wiemy, że nie zabijemy go szybko- rzucamy Turn Evil i zajmujemy się Lockiem. W przypadku gdy Warlock użyje Trinket to ignorujesz peta i bijesz jego. Miej w pogotowiu Cleanse i usuwaj wszystkie DoTy i magiczne efekty jakie Ci nałoży. W żadnym wypadku nie używaj Hammer of Justice zaraz po Repentance, to znacznie zwiększy jego szanse na wygraną. Użyj go gdy przeciwnik będzie chciał castować ponownie Fear. Gdy mamy bardzo mało HP a nie wyrabialiśmy z usuwaniem DoTów- włączamy Divine Shield. Avenging Wrath włączamy z dość pełną energią i maną i z pewnością, że nie dostaniemy feara.

vs. Hunter: BM Hunter padnie dość szybko, wystarczy zabić jego Peta a sam będzie już łatwym killem. Z innym buildem możemy mieć już poważne problemy i jeżeli Hunter wie co robi i ma dość dobry gear to prawdopodobnie przegramy. Staraj się być jak najbliżej niego, jednocześnie omijaj szerokim łukiem pułapki jakie stawia, więc jeśli przed Tobą ucieka starając się kiteować Ciebie- nigdy nie biegnij dokładnie zanim tylko np. lekko na boku. Taktykę stosuj podobną jak u Warriora i przy odrobinie szczęścia może Ci się udać

vs. Rogue: Na samym początku pojedynku zakładamy tarczę oraz Devotion Aurę gy maksymalnie zwiększyć nasz armor. Rogal wyskoczy i zacznie nas stunnować i wrzucać trucizny, gdy wrzuci nam Kidney Shot- my używamy trinketa, zmieniamy Aurę na Sanctity lub zostawiamy taką jaka jest i zaczynamy go bić. Stosuj taktykę "udawanego heala" jak u Warriora oraz dispelluj każdą truciznę jaką Ci zarzuci. Starajmy się także utrzymywać pod naszymi nogami Consecration Rank 1 byśmy mogli go wykryć gdy zniknie. Jeśli jego stuny się zrechargują i zacznie znowu nas stunnować- Ty włączasz bąbla, leczsz się i go bijesz. Wyczuj moment w którym włączy Cheat Death i momentalnie wrzuć na niego Hammer of Justice i poczekaj grzecznie aż minie i rzuć w niego Hammer of Wrath.

vs. Shaman: Shaman nie posiada żadnych CC ani niczego co uwolni go z CC oprócz Trinketa, wykorzystaj to. Na wstepie dostaniesz Frost Shocka, którego disspelujesz natychmiast a następnie niszczysz Grounding Totem, którego puszczą. Trzymasz się bardzo blisko niego, niszczysz dosłownie każdy totem jaki postawi. Jeżeli będzie się chciał healować- rzuć Repentance i bij dalej, jeśli ponowi próbę heala- rzuć Hammer of Justice, wtedy nałóż Avenging Wrath, wszystkie buffy na AP i go wykończ. Gdy walczysz z Enchem staraj się go trzymać na lekkim dystansie od czasu do czasu się do niego zbliżając i bijąć, jeśli wrzuci Shamanistic Rage- po prostu nie dopuść go do siebie na te 15 sec a następnie możesz wrzucić skrzydła i przystąpić do maksymalnej ofensywy. Jeśli jednak dostajemy ostro- włączamy Divine Shield

vs. Mage: Podbiegamy do niego od razu, wtedy nas pewnie przymrozi do ziemi, da Polymorpha i zacznie castować jakiegoś nuka. W takiej sytuacji mamy 2 wyjścia: walnać Trinketa albo Blessing of Freedom (jeśli zapomniał o Polymorphie). Niektórzy na moim miejscu rzuciliby Repentance, ale to strata skilla gdyż Mage Blinknie a my nadal będziemy uwięzieni, więc i tak będziemy musieli rzucić Trinketa albo BoFa. Disspelluj dosłownie wszystko co na Ciebie nałoży i bądź przy nim cały czas bijąc go, gdy jestesmy blisko- Mag nie będzie się kłopotał castowaniem, lecz nadal będzie się starał nabrać dystansu by ewentualnie przymrozić nas ponownie. Jeżeli rzuci Ice Blocka to się ulecz, podładuj manę czy cokolwiek, jeśli się uwolni to bij go dalej, wtedu prawdopodobnie będzie miał już mało HP więc możesz założyć skrzydła i go dobić. Jeśli jednak np. walnie nam crita to zakładaj Divine Shield.

vs. Priest: Jeśli jest Shadow Priestem to wrzucamy Shadow Resistance Aura oraz Blessing of Wisdom. Zachowaj stuny na Mana burny i jednocześnie cleansuj co się da. Ogólnie dobry Paladyn da radę Shadowowi. Jednakże na Disc obecnie nie ma żadnej taktyki i musisz polegać tylko i wyłącznie na szczęściu.

vs. Druid: Jako Balance- stosuj podobną taktykę jak na Shamana, jako Feral- Rogue. Jeśli zamieni się w Kota- Ty włączasz Devotion Aurę i tarczę, jeśli odmieni się w niedźwiedzia- Sanctity Aura i 2handed broń. Vs. Resto niestety musi być naprawdę słabym graczem lub mieć znacznie gorszy sprzet od nas bysmy potrafili przebić Dmgem jego heale.

vs. Paladyn: Z Holy niestety szans nie mamy, będzie się po prostu leczył aż się całkowicie wypalimy z many i nas dobije Consecration, Righteousnessem i Shockiem. Walcząc z Retribution staraj się wykorzystać własne doświadczenie i użyj je przeciwko oponentowi. Ważne- jeśli przeciwny Paladyn włączy skrzydła to Ty włącz Divine Shield i trzymaj dystans aż miną.

Buildy PvP

http://www.wowhead.com/?tal(...)tG0uiIot - Przyjemny build na Battlegrounds i World PvP, który zapewnia dobry DPS i dobre Survivability
http://www.wowhead.com/?tal(...)tGMuiIoz - Build na duele, World PvP jak i areny 5v5
http://www.wowhead.com/?tal(...)th0uiIoz - Build stworzony na areny, słabszy DPS niż inne ale spore survivability i duży nacisk na support.

FAQ

q: Jak jest w końcu z tym DPSem? Kogo możemy outdmgnąć?
a: DPS mamy nieco większy od Feral Druida, od 2.4 można powiedzieć, że jesteśmy na poziomie Arms Warriora, lecz nie mamy tak wielu motywów do wykorzystania w walce co on.

q: Noja gildia chce bym był Holy, bo lepiej się sprawdzę na raidach i instancjach. Co mam robić?
a: Skoro nie mają pożytku z Retribution to ich posłuchaj lub znajdź gildię, która znajdzie dla Ciebie miejsce. Niestety Retri nie są dobrzy na zaawansowanym PvE

q: Tworze Paladyna ale najpierw chciałbym zobaczyć parę fajnych filmików z Retribution w roli głównej, dajcie mi imiona, które mógłbym wyszukać na Warcraftmovies
a: Kamil, Griffin, Akcope - Tworzą/Tworzyli najlepsze filmy o Retri.

q: Seal of Command?
a: to Twój cel nr. 1 i masz się do niego "dokopać" najszybciej jak potrafisz

q: Jaki jest % szansy, że Seal of Command wejdzie?
a: Im wolniejsza broń- Tym większa szansa, że procnie. Na broni ze speedem 3.6 mamy około 60% szansy.

q: Jaką rasę wybrać?
a: Raciale nie mają aż takiego znaczenia, ja np. wybrałem rasę, która mi się najbardziej podobała z wyglądu. Jeśli jednak zależy Ci bardzo na racialach to: Human jako Retri, Dwarf jako Prot, Draenei jako Holy i Blood Elf jako Retri.

q: Dlaczego T5 jest takie gejowskie?
a: Stfu, Draenei wygląda w nim super.

Zakończenie

Mam nadzieję, że przynajmniej w minimalnym stopniu pomogłem Paladynom grającym tą klasą głównie ze względu na niesamowite drzewko Retribution. Nie wahajcie się krytykować, poprawiać parę rzeczy. Paladin forever!

Szamba betonowe Golczewo UbytovĂĄnĂ­ Digha sklep elektryczny wrocław gaj mzklan betsbreakers